Cena sprchových hlavic vyrobených v Číně je výrazně nižší než cena srovnatelných amerických produktů. A zákazníci to vědí (ilustrační obrázek)
Hrot24, vygenerováno umělou inteligencí
Příliš drahá sprcha
Podnikatel dal na Trumpa a chtěl prodávat dražší zboží vyrobené v Americe. Zákazníci ho ignorovali
Šéf malé obchodní firmy Afina se rozhodl pro neobvyklý experiment a postupoval v duchu doporučení prezidenta Trumpa. Po zavedení vysokých dovozních cel na čínské zboží začal speciální sprchové hlavice odebírat jen od amerických firem. Cena byla dvojnásobná, zájem zákazníků nulový.
redaktor
Zakladatel firmy Afina Ramon van Meer se rozhodl k odvážnému testu. Zkoušel u svých zákazníků, zda by byli ochotni platit vyšší cenu za výrobky, které budou vyrobeny na půdě Spojených států. Postupoval tak podle hospodářské politiky nové administrativy USA.
Prezident Donald Trump totiž chce, aby se výroba veškerého zboží, které se ve Spojených státech prodává, přesunula na domácí půdu. K tomu mají nejen americké výrobce motivovat vysoká dovozní cla uvalená na zboží ze třetích zemí.
Van Meer zkusil zákazníkům nabídnout „pravé americké“ speciální sprchové hlavice, jejichž komponenty jsou výhradně domácí provenience. Výroba přišla až na trojnásobek, cenu nicméně zvýšil „pouze“ o 85 procent.
Odezva od zákazníků dopadla katastrofálně, napsal web Business Insider. Po několika dnech v nabídce si tento výrobek nikdo neobjednal.
Majitel firmy Afina vysvětlil, že od svých zákazníků pravidelně slýchal, že jsou ochotni si za americké zboží připlatit, pokud jej bude nabízet. Ke zkoušce nákupního chování krajanů jej nakonec vyprovokovalo uvalení dovozního cla na čínské výrobky ve výši 145 procent. „Chtěl jsem znát odpověď a pak ji využít pro svou společnost,“ upřesnil podnikatel pro Business Insider.
Jeho sprchové hlavice s filtrem jsou v rámci firmy nejprodávanějším zbožím. Filtry se sice vyrábějí na území Spojených států, další komponenty se ale produkují ve Vietnamu a konečný výrobek se sestavuje v Číně.
Obrat v obchodní válce: USA a Čína si vzájemně sníží cla o 115 procent
Pokud by vše chtěl odebírat od amerických producentů, musel by najít další čtyři až šest subdodavatelů, kteří by dokázali pokrýt celý výrobní proces. Výroba by přišla na trojnásobek, což je stále mnohem více, než jsou náklady na vysoká dovozní cla.
Zákazníci si mohli v jeho e-shopu objednat identické sprchové hlavice. Zboží vyrobené v asijské velmoci vyšlo na 129 dolarů (2890 korun), americké na 239 dolarů (5356 korun).
Po několika dnech jeho experimentu bylo jasné, že zákazníkům jde o cenu. Prvně jmenovaných hlavic prodal 584 kusů. A těch ze Spojených států? (Nepřekvapivě) ani jednu.
Trumpa a Muska vyškolily trhy. Zařadili zpátečku a couvají z rázných ekonomických plánů
„Jsem velkým zastáncem testování s reálnými daty a skutečnými nákupy,“ řekl k výsledku van Meer. „Chtěli jsme věřit, že zákazníci podpoří americkou pracovní sílu svými dolary. Ale neudělali to,“ dodal. Dokazuje to také, že se i přes vysoká cla firmám z USA stále vyplatí své produkty vyrábět v Asii, zejména v Číně.
Navíc nově došlo mezi dvěma největšími ekonomikami světa k dohodě. USA a Čína po víkendových jednáních ve Švýcarsku oznámily devadesátidenní snížení některých cel. Americká administrativa snižuje cla na čínské zboží ze 145 procent na 30. Čína srazila cla na americký dovoz ze 125 procent na deset procent.