Shutterstock.com
Změna, která nehrála do karet
Nevyžádaný přechod mezi provozovateli platebních karet namíchl část klientů
Nenajdete na světě moc konzervativnějších národů, než jsou Češi. Jen namátkou, neradi mění mobilního operátora, a to ani v případě, že nejsou zcela spokojeni s jeho službami. Podobné je to i v dalších oborech. Třeba více než devadesát procent Čechů nechce změnit banku, i když nejsou spokojeni s některými službami a výší poplatků, které každý měsíc odvádějí svému bankovnímu domu za služby. Základem bankovních služeb se pro ně v posledních letech staly zejména platební karty.
V druhém letošním čtvrtletí došlo k výraznému oživení v používání platebních karet. Celkový objem transakcí na obchodních místech meziročně vzrostl o více než třicet procent. Velkou dynamiku vykazují zejména internetové platby. Objem transakcí na internetu meziročně vzrostl o osmdesát procent. Počet transakcí mobilem či elektronicky v druhém kvartálu 2021 dosáhl téměř osmdesáti milionů a objem takřka padesáti miliard korun.
Jednička proti dvojce
A právě v těchto kulisách, kdy se většina klientů nechce pouštět do žádného velkého dobrodružství a změn, probíhá souboj společností Mastercard a Visa. Nejde o nic menšího než o to, kdo bude vládnout českému trhu s platebními kartami. Prvně zmíněná společnost je již několik let tuzemskou jedničkou. Dvojka, Visa, se rozhodla pro agresivnější politiku. Pro nové klienty jde přes banky a uživatelů se neptá.
Klienty nevyžádaný přechod z kartové jedničky na dvojku proběhl před časem u UniCredit Bank. Ne všichni klienti změnu ocenili. Alespoň to ukazuje průzkum agentury G82, který má týdeník Hrot k dispozici. Většina klientů banky si změnu doteď pamatuje. Zanechala negativní stopu a patnácti procentům vyloženě vadila.
Další výsledky průzkumu potvrzují, že jsou Češi nejen konzervativní, ale že milují různé slevy a akce. I z toho důvodu třetině nespokojenců vadila výměna karty, protože na tu původní čerpali různé výhody, třeba pravidelné slevy u obchodníků nebo extra slevy v rámci nákupních dnů a další časově omezené i permanentní benefity. Takové výhody s kartou Visa spojeny nejsou.
Nespokojenost údajně pramenila, vedle omezených benefitů, i ze samotného procesu výměny, více než polovině dotázaných vadily úkony spojené s výměnou karty, tedy mimo jiné změny aplikací v mobilu, na webových serverech nebo u pravidelných online plateb. Každému třetímu klientovi navíc vadilo, že banka rozhodla o změně bez jejich souhlasu a nemohli si sami vybrat.
Oživené karty
Z údajů za druhé čtvrtletí letošního roku vyplývá, že obliba karet stále roste. Kvůli pandemii hotovost ve většině obchodů nahrazují platby kartami. Nemluvě o tom, že stále více spotřebitelů nakupuje na internetu.
„Sektor platebních karet a souvisejících technologií na domácím trhu během druhého čtvrtletí 2021 zaznamenal poměrně velké transakční oživení. Meziroční nárůsty v desítkách procent se projevovaly zejména častějším a intenzivnějším používáním platebních karet a dalších elektronických prostředků včetně mobilů na straně jedné a samozřejmě velkou dynamikou v používání platebních karet v e-commerce na internetu na straně druhé,“ komentoval výsledky Roman Kotlán, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty.
Rostl i počet vydaných platebních karet, těch měli klienti ve druhém letošním kvartálu 13,7 milionu v porovnání s 12,9 milionu ve stejném období loňského roku. Počet vydaných karet k 31. prosinci loňského roku byl více než 13,5 milionu kusů, z toho 7,6 milionu patřilo dlouhodobé jedničce na trhu, společnosti Mastercard, a 5,2 milionu dvojce, firmě Visa.