Karetní společnosti Mastercard a Visa soupeří o to, kdo bude vládnout českému trhu s platebními kartami.

Shutterstock.com

Změna, která nehrála do karet

Nevyžádaný přechod mezi provozovateli platebních karet namíchl část klientů

Vadim Fojtík

Nenajdete na světě moc konzervativnějších národů, než jsou Češi. Jen namátkou, neradi mění mobilního operátora, a to ani v případě, že nejsou zcela spokojeni s jeho službami. Podobné je to i v dalších oborech. Třeba více než devadesát procent Čechů nechce změnit banku, i když nejsou spokojeni s některými službami a výší poplatků, které kaž­dý měsíc odvádějí svému bankovnímu domu za služby. Základem bankovních služeb se pro ně v posledních letech staly zejména platební karty.

V druhém letošním čtvrtletí došlo k výraznému oživení v používání platebních karet. Celkový objem transakcí na obchodních místech meziročně vzrostl o více než třicet procent. Velkou dynamiku vykazují zejména internetové platby. Objem transakcí na internetu meziročně vzrostl o osmdesát procent. Počet transakcí mobilem či elektronicky v druhém kvartálu 2021 dosáhl téměř osmdesáti milionů a objem takřka padesáti miliard korun.

Jednička proti dvojce

A právě v těchto kulisách, kdy se většina klientů nechce pouštět do žádného velkého dobrodružství a změn, probíhá souboj společností Mastercard a Visa. Nejde o nic menšího než o to, kdo bude vládnout českému trhu s platebními kartami. Prvně zmíněná společnost je již několik let tuzemskou jedničkou. Dvojka, Visa, se rozhodla pro agresivnější politiku. Pro nové klienty jde přes banky a uživatelů se neptá.

Klienty nevyžádaný přechod z kartové jedničky na dvojku proběhl před časem u UniCredit Bank. Ne všichni ­klienti změnu ocenili. Alespoň to ukazuje průzkum agentury G82, který má týdeník Hrot k dispozici. Většina klientů banky si změnu doteď pamatuje. Zanechala negativní stopu a patnácti procentům vyloženě vadila.

Další výsledky průzkumu potvrzují, že jsou Češi nejen konzervativní, ale že milují různé slevy a akce. I z toho důvodu třetině nespokojenců vadila výměna karty, protože na tu původní čerpali různé výhody, třeba pravidelné slevy u obchodníků nebo extra slevy v rámci nákupních dnů a další časově omezené i permanentní benefity. Takové výhody s kartou Visa spojeny nejsou.

Nespokojenost údajně pramenila, vedle omezených benefitů, i ze samotného procesu výměny, více než polovině dotázaných vadily úkony spojené s výměnou karty, tedy mimo jiné změny aplikací v mobilu, na webových serverech nebo u pravidelných online plateb. Každému třetímu klientovi navíc vadilo, že banka rozhodla o změně bez jejich souhlasu a nemohli si sami vybrat.

Oživené karty

Z údajů za druhé čtvrtletí letošního roku vyplývá, že obliba karet stále roste. Kvůli pandemii hotovost ve většině obchodů nahrazují platby kartami. Nemluvě o tom, že stále více spotřebitelů nakupuje na internetu.

„Sektor platebních karet a souvisejících technologií na domácím trhu během druhého čtvrtletí 2021 zaznamenal poměrně velké transakční oživení. Meziroční nárůsty v desítkách procent se projevovaly zejména častějším a intenzivnějším používáním platebních karet a dalších elektronických prostředků včetně mobilů na straně jedné a samozřejmě velkou dynamikou v používání platebních karet v e-commerce na internetu na straně druhé,“ komentoval výsledky Roman Kotlán, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty.

Rostl i počet vydaných platebních karet, těch měli klienti ve druhém letošním kvartálu 13,7 milionu v porovnání s 12,9 milionu ve stejném období loňského roku. Počet vydaných karet k 31. prosinci loňského roku byl více než 13,5 milionu kusů, z toho 7,6 milionu patřilo dlouhodobé jedničce na trhu, společnosti Mastercard, a 5,2 milionu dvojce, firmě Visa.