Kdo nakonec vyjde z obchodních válek jako vítěz?

Kdo nakonec vyjde z obchodních válek jako vítěz?

Shutterstock.com

Kdo ovládne trh s chytrými telefony? Největší rival iPhonu má v Trumpově celní válce jednu výhodu

Obchodní válka mezi USA a Čínou dělá starosti mnoha odvětvím. Těžko si představit, jaké pocity zažívá vedení společnosti Apple, především s ohledem na výrobu iPhonů. Vysoká dodatečná cla na čínské zboží ve výši 145 procent (byť s výjimkami) nemusí tolik trápit konkurenční Samsung – jeho produkty montují dělníci ve Vietnamu, Indii nebo Jižní Koreji. Chytrý telefon od Applu se ale z 90 procent vyrábí právě v Číně.

ptk

Nejhorší obavy Applu se zatím nesplnily. Smartphony, vybraná technologická zařízení a komponenty spadají pod výjimky ze vzájemných cel.

Zároveň ale vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa slibuje, že brzy zavede další vlnu cel zaměřenou přímo na polovodiče, na nichž jsou elektronická zařízení také závislá. O výzvách obou společností píše CNN.

Cla a s nimi spojené ekonomické dopady se nevyhnou ani Samsungu, který je podle podílu na trhu největším výrobcem chytrých telefonů na světě. Protože se ale nespoléhá na zemi, kterou obchodní války zasáhly nejvíce, nemusí kvůli růstu cen zásadně měnit svůj provoz.

Zároveň to neznamená, že jihokorejská firma získá automatickou výhodu. Situace nezpůsobí exponenciální nárůst prodejů.

Technologický průmysl je závislý na rozsáhlé síti čínských dodavatelů komponentů a montážních závodů. Právě ty umožňují masovou výrobu spotřební elektroniky, jako jsou chytré telefony, notebooky a monitory.

Některá z těchto zařízení jsou vyňata z odvetných cel, ale mnoho jiných – včetně herních konzolí a sluchátek – nikoli.

Obchodní napětí mezi dvěma největšími ekonomikami světa opět eskalovalo minulý týden. Peking pohrozil odvetnými opatřeními vůči kterékoli zemi, která omezí obchod s Čínou kvůli tlaku ze strany Spojených států.

Počátkem dubna Trumpova administrativa vyhlásila 90denní pozastavení odvetných cel vůči většině zemí – právě s výjimkou Číny.

Experti doporučují okamžité jednání mezi oběma zeměmi. Obchodní válka podle nich způsobí vážné škody na ekonomickém růstu, zvýší inflaci a uvrhne technologický svět do chaosu. Cla na technologie by zvýšila cenu iPhonu 16 Pro Max vyráběného v Číně až o 800 dolarů (více než 17 tisíc korun).

Jak zaznělo, smartphonům ale nakonec Trump udělil výjimku. Pro Apple je to důležitý moment – jen pět procent svých telefonů vyrábí ve Vietnamu a Indii a dalších pět procent jinde ve světě.

V Samsungu je nálada o něco klidnější. Firma svoji poslední továrnu v Číně uzavřela v roce 2019. Tehdy přišla o podíl na trhu ve prospěch domácích výrobců. Drtivou většinu smartphonů vyrábí v Jižní Koreji, Vietnamu, Brazílii a Indii.

V Indii údajně vlastní největší tamní továrnu na mobily a loni byla firma také největším vývozcem smartphonů z této nejlidnatější země. Apple je ale také výrazně přítomen a se Samsungem se o export dělí – ovládají dohromady 94 procent vývozu.

Samsung má před americkou firmou jednu výhodu – nejenže prodává spotřební elektroniku, ale také si vyrábí jednotlivé komponenty: displeje, paměťové čipy a procesory. Ani toto plus ale nemusí na Apple stačit.

Zákazníci americké společnosti jsou ke značce výrazně loajálnější a není jisté, jestli by je zdražení od nákupu odradilo. Apple se navíc začíná adaptovat a navyšuje dodávky iPhonů z Indie k zákazníkům ve Spojených státech.

Oba technologičtí obři také oslovují odlišné typy spotřebitelů. Apple prodává pouze několik málo modelů iPhonů, přičemž téměř všechny spadají do prémiové kategorie s vyššími maržemi.

Samsung naopak nabízí širší škálu telefonů, včetně dostupnějších modelů řady Galaxy A. Apple prodejům přístrojů ve vyšší cenové kategorii dominuje.

Do soutěže zasáhne rovněž fakt, že Trumpova cla neovlivní jen Čínu, ale také Indii, pro kterou platí jen desetiprocentní cla, i tak se bude muset Samsung s přirážkou vyrovnat.

Facka pro mobilní průmysl by mohla přijít i z nečekaného směru. Je ve hře, že obchodní válka nakonec zdraží vše – od hraček po potraviny.

Pokud se budou muset spotřebitelé kdekoli na světě rozhodovat, jestli se najedí, nebo si koupí poslední model telefonu, dá se jejich volba poměrně dobře odhadnout i bez znalostí zákonitostí ekonomie.

„Základní potřeby a nezbytnosti budou na seznamu priorit výše než nový nebo vylepšený chytrý telefon,“ říká Gerrit Schneemann ze společnosti Counterpoint Research, která se zabývá analýzami trhu se smartphony.