Trump vs. Musk: Když se miliardy střetnou s egem
vygenerováno v Dall-e
Trump vs. Musk: Když se miliardy střetnou s egem
Ještě před pár měsíci to vypadalo jako perfektní manželství z rozumu. Donald Trump získal zpět Bílý dům a Elon Musk mu k tomu pomohl nejen miliardami dolarů, ale i masivní podporou na své sociální síti X. Investoři Tesly nadšeně tleskali, akcie vzlétly k nebi a všichni čekali, jak asi nově zvolený prezident odmění svého největšího podporovatele. Jenže pak přišel čtvrtek 6. června a ukázal, že v politice neexistují věčné přátelství – zvlášť když se střetnou dvě monumentální ega.
šéfredaktor
Když Trump na své sociální síti Truth Social napsal, že „nejjednodušší způsob, jak ušetřit miliardy dolarů v rozpočtu, je zrušit Elonovy vládní dotace a kontrakty,“ bylo jasné, že medové týdny definitivně skončily. A Muskova odpověď? Dva smějící se emotikony na X a provokativní „Jen do toho, udělejte mi radost.“ Výsledek? Tesla ztratila 14 procent své hodnoty během jediného dne obchodování. Miliardy dolarů se vypařily rychleji, než stačíte říct „Twitter“.
Když se karta obrátí
Pro Muska to není jen otázka prestiže, ale tvrdých peněz. Tesla sice nemá mnoho přímých vládních kontraktů, ale federální politika ovlivňuje každý dolar jejího zisku. Jen ta daňová úleva 7 500 dolarů pro kupce elektromobilů umožňuje Tesle držet vyšší ceny. Podle odhadů JPMorgan by zrušení úlevy mohlo firmu stát 1,2 miliardy ročně. A to je jen začátek. Tesla za posledních šest let vydělala přes 8 miliard dolarů prodejem emisních kreditů jiným automobilkám, které tak plní federální standardy. Trump ale chce tyto standardy zrušit a státům odebrat právo stanovovat vlastní pravidla. Výsledek? Další 2 miliardy ztráty ročně.
Ještě horší je to pro SpaceX. SpaceX dosud získala od NASA kontrakty v hodnotě 15,2 miliardy dolarů a od Ministerstva obrany dalších 5,8 miliardy. Jenže náhrada společnosti? Prakticky nemožná. Když loni jediný konkurenční Boeing selhal při pilotovaném letu k ISS, jeho loď Starliner se musela vrátit bez astronautů – ti místo pár dní uvízli na orbitě na děsivých devět měsíců. Právě tato závislost na vládě se stává Muskovým mečem dvojitého ostří: SpaceX sice nemá přímou náhradu, ale pod drobnohledem NASA, FAA a dalších agentur může každý regulatorní zásah ohrozit její miliardový byznys.
Itálie jedná s Muskovou SpaceX o zabezpečení vládní komunikace
Regulátoři jako Damoklův meč
Musk má navíc ještě jeden problém – vyšetřování. Komise pro cenné papíry a burzy zkoumá, zda neporušil pravidla při koupi svého podílu v Twitteru ještě před oznámením převzetí. Trump má moc tyto investigace buď utlumit, nebo naopak zintenzivnit. A nejen to – všechny Muskovy firmy, od Tesly přes SpaceX až po Neuralink či umělou inteligenci xAI, čelí nějaké z forem federální regulace.
Nejvíce bude bolet budoucnost autonomního řízení. Musk vsadil růst Tesly na službu robotaxi bez řidiče, která by měla debutovat ještě tento měsíc v Austinu. Současný systém „plně autonomního řízení“ totiž stále vyžaduje přítomnost řidiče připraveného převzít kontrolu. Ambiciózní plány růstu ale mohou skončit v regulatorním pekle, zejména když Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu vyšetřuje nehody vozů Tesla s aktivovaným automatickým řízením. Fanoušci Tesly doufali, že pod Trumpovou administrativou tato vyšetřování spadnou ze stolu. Po čtvrtečním sporu to vypadá spíš na opak.
Hra o miliardy pokračuje
Muskova reakce na Trumpovy hrozby byla typicky drzá, ale za emotikony se skrývá vážný problém. Trumpova moc poškodit Muskovy zájmy je obrovská a čtvrteční propad akcií Tesly je jen ochutnávkou toho, co by mohlo přijít. Investoři rychle pochopili, že když se tito dva pánové dostanou do křížku, obyčejní akcionáři většinou končí jako obětní beránci.