Michael O'Leary, CEO Ryanair

Michael O'Leary, CEO Ryanair

Shutterstock.com

Rekordní bonus šéfa Ryanairu: O’Leary získá bonus 111 milionů eur

Ředitel letecké společnosti Ryanair, Michael O’Leary, neochvějná tvář evropského nízkonákladového létání, právě přistál ve zlatém dole. Jeho konto se rozšíří o ohromujících 111 milionů eur – a to jen díky klauzuli ve smlouvě. Tento mamutí bonus, jeden z největších v evropské korporátní historii, přichází navíc k jeho ročnímu základnímu platu ve výši 1,2 milionu eur.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Co rozpoutalo tento finanční monzun? Jednoduše řečeno: raketový růst Ryanairu po pandemii. Pod O’Learyho taktovkou se cena akcií společnosti od dob koronavirové krize více než zdvojnásobila. Konkrétní podmínka? Akcie musely 28 dní po sobě držet hodnotu nad 21 eur a O’Leary musel prodloužit svůj kontrakt do roku 2028. Obojí se stalo. Výsledek? Nárok na nákup 10 milionů akcií za pouhých 11,12 eur za kus. Při současné ceně kolem 23 eur se to rovná astronomickému zisku.

Kritika sílí

Pro většinu šéfů by to byl životní úspěch. Pro O’Learyho, který už je díky svému téměř 4% podílu v Ryanairu (44 milionů akcií) miliardářem s odhadovaným čistým jměním kolem 880 milionů eur, je to však jen tučné navýšení. Právě tato skutečnost rozdmýchává vášnivou debatu. „Morálně sporné!“ nešetří slovy Luke Hildyard z organizace High Pay Centre, která dlouhodobě brojí proti přemrštěným manažerským odměnám. „Takové částky jsou zcela odtržené od skutečné hodnoty, kterou manažer vytváří.“ Hildyard je přesvědčen, že by se takový bonus měl raději rozdělit mezi všechny zaměstnance Ryanairu. Dávat takové jmění někomu, kdo už má víc, než může za několik životů utratit, považuje za absurdní.

Sám O’Leary se však kritikou nenechá vyvést z míry. S typickou přímočarostí svůj bonus hájí srovnáním se světem vrcholového sportu. „Když fotbalisté v Premier League vydělávají 20 milionů eur ročně a Kylian Mbappé dostane 130 milionů eur za hraní za Real Madrid, pak si myslím, že moje smlouva je pro akcionáře Ryanairu velmi dobrá nabídka,“ prohlásil v pondělí. Tento irský manažer není jen úspěšným šéfem; je známý i svým břitkým humorem a nevybíravými výroky, které často vyvolávají rozruch. Svědčí o tom i jeho dnes již legendární (a kontroverzní) poznámka z roku 2008 o plánech na transatlantické lety se dvěma třídami: „Ekonomická třída za deset eur a v business třídě postele a orální sex.“ I když je O’Leary pro mnohé symbolem levného létání provázeného otravnými poplatky za zavazadla, jeho schopnost přivést Ryanair zpět na výsluní po pandemii – a hlavně vydělat akcionářům – je nyní oceněna doslova zlatým deštěm.