Firmy ve střední a východní Evropě sází na inovace. Česká republika vede  v produktových novinkách, zjistil průzkum EY

Firmy ve střední a východní Evropě sází na inovace. Česká republika vede v produktových novinkách, zjistil průzkum EY

vytvořeno v Dall-e / prompt Hrot24.cz

EXKLUZIVNĚ: Česká republika je lídrem inovací s křehkým základem, ukazuje průzkum EY Entrepreneurship Barometer

České firmy patří mezi nejaktivnější inovátory v regionu, zároveň však čelí nedostatku lidí a strachu z nákladů. Jak se střední Evropa připravuje na éru umělé inteligence a proč rodinné podniky riskují kolaps?

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Zatímco svět řeší, zda umělá inteligence nahradí lidskou práci, středoevropské firmy sází na hybridní řešení: investují do technologií, ale zároveň bojují o každého kvalifikovaného zaměstnance.

Podle průzkumu EY Entrepreneurship Barometer Survey 2025, který má redakce Hrot24 k dispozici, plánuje 73 procent českých společností v příštím roce zavádět nové produkty – to je o 20 procentních bodů více než regionální průměr (53 procent). Procesní inovace chystá 58,6 procenta tuzemských firem, organizační změny 51,4 procenta.

„Firmy v CEE akcelerují digitální transformaci, ale stále více chápou, že kybernetická bezpečnost musí být součástí inovací od prvního kroku. Podcenění může projekt úplně zastavit,“ varuje Jan Pich, Cyber Security Manager v oddělení technologického poradenství a IT v EY Česká republika.

Česko exceluje v produktových inovacích, strategické změny v marketingu plánuje jen 40 procent společností – což je nad průměrem (37,5 procenta) regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a Střední Asie (CESA). Průzkum také odhalil, že 7,7 procenta firem v regionu neplánuje žádné inovace, přičemž v Maďarsku je tento podíl dvojnásobný.

AI ano, ale s lidmi: paradox digitální éry

Data z průzkumu odhalují rozpor: ačkoli 74 procent českých firem loni nasadilo umělou inteligenci (regionální průměr 61 procent), polovina podniků zároveň plánuje najímat více lidí na plný úvazek.

Problém? Až 71 procent českých společností nenachází kandidáty s potřebnými schopnostmi (oproti 65 procentům v CESA). „Flexibilita už není benefit, ale nutnost. Firmy, které nezvládnou kombinovat AI s atraktivní pracovní kulturou, ztratí talenty,“ vysvětluje Zdeněk Dušek, partner oddělení Business Consulting v EY Česká republika.

Zatímco Balkánské země masivně nabírají (Chorvatsko a Řecko vedou v náboru na plný úvazek), Česko a Rumunsko čeká pokles zaměstnanosti. Důvod? „Mladí lidé odmítají dělat ‚jen práci‘. Chtějí smysl, růst a hybridní modely,“ dodává Dušek.

Průzkum potvrzuje, že 30 procent firem v regionu bojuje se soupeřením o zaměstnance s velkými korporáty. Navíc 35,7 procenta českých společností má potíže najít kandidáty v relevantní lokalitě – například v průmyslových zónách mimo velká města.

Zajímavý je i růst digitálních nástrojů: 74 procent českých firem zvýšilo využívání AI (výrazně nad průměrem CESA 61 procent), 69 procent modernizovalo webové stránky (oproti 61 procentům v regionu) a 63 procent posílilo online marketing a e-commerce (region 52 procent). Naopak počítačem podporované projektování (CAD) roste jen u 37 procent tuzemských podniků, což je pod průměrem CESA (42 procent).

Rodinné podniky: časovaná bomba tiká hlasitěji

Až 62 procent rodinných firem v regionu nemá formální plán nástupnictví. V Česku je situace kritičtější – 40,5 procenta firem řeší předávání moci pouze neformálně a 11,9 procenta téma vůbec neotevírá.

„Bez daňového a právního plánování hrozí, že generace zakladatelů přijde o majetek. Například požadavky na ‚substance‘ holdingů jsou tak přísné, že většina českých rodinných firem je nedokáže splnit,“ upozorňuje Lucie Říhová, vedoucí partnerka daňového poradenství EY Česká republika.

Přitom pouze 28 procent společností systematicky připravuje nástupce na vedení. „Když zakladatelé váhají předat otěže, firma ztrácí agilitu. A v éře AI je to smrtící,“ dodává Říhová. Průzkum navíc ukázal, že 45,2 procenta rodinných firem v Česku řeší vyvažování rodinných a obchodních zájmů – například spory o investice do tradičních vs. digitálních modelů.

Provozní náklady: strašák, který drtí i inovátory

Až 85 procent firem v regionu očekává růst nákladů. Česko, Slovensko a Maďarsko jsou nejpesimističtější – například 61,4 procenta českých společností považuje za kritický faktor mzdové náklady, které rostou rychleji než v CESA (55,9 procenta).

„Firmy se bojí inflace, byrokracie a geopolitiky. Raději investují do stability než do rizikových akvizic,“ komentuje Štěpán Flieger, partner v oddělení Strategie a transakcí a vedoucí týmu M&A v EY Česká republika.

Zatímco náklady na energie trápí 31,4 procenta tuzemských firem, drahé suroviny jen 24,3 procenta. Právě proto 47 procent podniků plánuje investice do úsporných technologií.

„Vítězit budou ti, kdo spojí inovace s úsporami – třeba přes automatizaci administrativy,“ uzavírá Flieger. Jen 12 procent společností zvažuje vstup na burzu (IPO), a to hlavně kvůli regulatorním rizikům. Místo toho 73 procent českých firem považuje prodej části společnosti za „velmi nepravděpodobný“ (oproti 67 procentům v CESA).