ilustrační foto

Shutterstock.com

Další propad prodejů. Evropské automobilky zbrzdila válka

Oživení evropského automobilového průmyslu po covidové krizi se nekoná. Ke komplikacím s čipy přibyly problémy s dodávkami kvůli válce na Ukrajině.

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Prodeje nových automobilů v evropských zemích v březnu klesly o pětinu na necelých 850 tisíc vozů. Jde o devátý měsíc v řadě, kdy se počet registrací nových aut meziročně snížil. Podle Evropské asociace výrobců automobilů se jedná o důsledek války na Ukrajině, která ještě víc narušila už tak napjaté dodavatelské řetězce.

Automobilový průmysl zažil mimořádně špatné dva roky nejprve kvůli covidu a následující čipové krizi. Letos se podle výrobců měla situace postupně zlepšovat, místo oživení ale naopak přišla ruská invaze, která problémy ještě prohloubila. Společnosti BMW a Volkswagen dokonce kvůli výpadkům dodávek kabelů z Ukrajiny musely v březnu omezit výrobu.

Německý koncern Volkswagen podle agentury Bloomberg navíc varuje, že i zbytek roku se ponese ve velké nejistotě kvůli výkyvům cen komodit. Značná část hliníku, niklu a oceli se totiž do evropských továren stále dováží z Ruska. Zlepšení se nečeká ani u dodávek polovodičů. Čipová krize se podle odhadů vyřeší nejdříve v příštím roce.

Problémy automobilek se v Evropě projevují nedostatkem nových vozů a prodlužováním čekacích lhůt na objednané automobily. Nejhorší situace je u levnějších modelů se spalovacími motory. Výrobci omezují jejich produkci, aby splnili přísné emisní limity. Přednost tak dostávají jednak elektroauta a jednak vyšší modelové řady s vyšší marží.