Štěpán Hofman

Štěpán Hofman jde s tématem startupů i do voleb, v Praze kandiduje za STAN

Ministerstvo průmyslu a obchodu / Shutterstock.com, koláž Hrot24

Budoucnost byznysu

Rozhovor

Změna hry pro české startupy. Revoluce v zaměstnaneckých akciích přijde ještě před volbami, slibuje Hofman z MPO

České startupy si stále intenzivně stěžují na české legislativní prostředí. Aktuálně se snaží dosáhnout nápravy třeba u zaměstnaneckých akcií, které jsou podle nich v české realitě oproti zahraničí daňově nepoužitelné. A nyní to vypadá, že k zásadním změnám by mělo dojít ještě před podzimními volbami. „Máme vymyšlené, jak to zvládnout. Věřím, že zatížení zaměstnaneckých akcií se ještě za této vlády výrazně sníží,“ říká pro Hrot24 Štěpán Hofman, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Jan Januš

Jan Januš

redaktor

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) chce totiž zaměstnanecké akcie upravit pomocí poslaneckého pozměňovacího návrhu k jiné novele, která má rovněž otevřít daňový řád.

Zároveň však půjde jen o první krok plánu, jak udělat z České republiky startupově příznivé prostředí. Na ministerstvu totiž právě začínají psát nový startupový zákon, který má pro inovativní a rychle rostoucí firmy nabídnout řadu úlev.

V gesci máte zejména startupy a investiční prostředí v České republice. Právě startupy se v poslední době dávají dohromady a vysílají vůči vládě prosby a apely. Chtěly by změny legislativy a výhodnější podmínky pro své podnikání. Jak to vnímáte vy?

Dostáváme se do momentu, kdy se ekonomický model České republiky začíná vyčerpávat. Naše ekonomika vždy stála na čtyřech základních odvětvích, což byly a jsou automotive, energetika, hutnictví a petrochemie.

Neříkám, že je máme opustit a už do nich neinvestovat. Stále budou základem našeho hospodářství, i když je musíme dekarbonizovat. Ale jsou to odvětví 20. století.

Úspěšnější ekonomické modely v zahraničí stojí na technologiích a inovacích. A právě startupy jsou nositeli technologií a inovací. Proto mi pro budoucí ekonomický rozvoj dává absolutní smysl – stejně jako to udělalo Španělsko nebo Estonsko, a ostatně stejně, jako to dělají Spojené státy americké – se na startupovou scénu soustředit.

Tedy vybudovat tu startupový ekosystém a zajistit, aby startupy neodcházely do zahraničí za výhodnějšími podmínkami. Aby zůstaly doma, na české scéně, a přinesly sem své know-how a nové technologie.

Tohle patrně leckdo podepíše. Ale jak to konkrétně uděláte?

Primárně se musíme srovnat v rámci regulace, kterou nastavuje stát, s těmi nejúspěšnějšími a nejpřívětivějšími státy v Evropské unii. Pokukuji po Španělsku, Portugalsku, Estonsku, Litvě a obecně po Pobaltí. Také trochu po Anglii, Německu a Nizozemsku.

Co z těchto zemí byste chtěl převést do České republiky?

Nejprve musíme upravit legislativu týkající se zaměstnaneckých akcií. To chceme zvládnout ještě v tomto volebním období, měla by to stihnout současná vláda. Té už se povedlo zajistit pravidlo „no tax before cash“ – to znamená že příjem ze zaměstnaneckých akcií nemusí člověk danit ve chvíli, kdy akcii přijme, ale s odloženou splatností, u nás jde o tři roky.

Další věcí je úroveň zdanění a jeho výše. Protože ty nejúspěšnější státy nepohlížejí na tyto peníze jako na příjem ze závislé činnosti, a tak z nich není nutné odvádět sociální a zdravotní pojištění.

Ve Španělsku a Portugalsku dosahuje toto zdanění maximálně 20 procent. V České republice bychom to tak měli nastavit také, aby tato prostředí byla srovnatelná a startupy z České republiky neodcházely.

Toto chceme udělat velmi rychle a dále zavést celý systém dalších úlev. Ten by měl přinést český startupový zákon. V legislativním výhledu vlády sice ještě není, my ale jako Starostové a nezávislí jsme přesvědčeni, že takovýto zákon připravit musíme a že nás výrazně posune v konkurenceschopnosti k ostatním státům.

„Nejprve musíme definovat startupy. Ani podle pracovního práva, ani podle korporátního práva totiž nic takového neexistuje.“

Jako první tedy přijde na řadu úprava zaměstnaneckých akcií. Opravdu je reálné, že se tak stane ještě v tomto volebním období, před podzimními volbami?

Reálné to je, ale bude to možné vyřešit jen formou poslaneckého návrhu v rámci jiné projednávané novely v Poslanecké sněmovně. Identifikovali jsme pro to vhodnou novelu od ministerstva práce a sociálních věcí, která se týká jednotného inkasního místa zaměstnavatele.

Otevírá daňový řád a tuto úpravu bychom mohli provést. Takhle to tedy stihnutelné je. Musí na tom být ale shoda v koalici, to je to nejdůležitější. Na tom teď pracujeme, velmi intenzivně vyjednáváme a já pevně věřím, že se s kolegy shodneme, že jde o správnou cestu.

Změna v jejich zdanění bude po vzoru Španělska a Portugalska, o nichž jste mluvil?

Ano, ze zaměstnaneckých akcií se nebude platit sociální a zdravotní pojištění a budou zatíženy zdaněním maximálně kolem 20 procent. Pevně věřím, že už tento návrh splní ideální cíl.

Zaznívají ale rovněž hlasy, že zdanění by nemělo být odloženo o tři roky, ale až do okamžiku prodeje akcií. Tedy že by dosavadní majitel zaplatil daň, až skutečně vydělá peníze. Tohle v současné politické realitě předpokládám prosadit nejde...

Vzhledem k politické realitě je tohle maximum možného. Tedy pokud chceme ty první změny udělat rychle. Poté povedeme širší diskusi, která by měla probíhat právě v souvislosti s novým startupovým zákonem, kdy se můžeme bavit o dalších úlevách.

Jak by měl český startupový zákon vypadat?

Nejprve musíme definovat startupy. Ani podle pracovního práva, ani podle korporátního práva totiž nic takového neexistuje.

Poté musíme řešit pracovněprávní vztahy. Startupy bývají velmi rychle rostoucí firmy, žijí velmi flexibilním životem a nevyhovuje jim forma klasického zaměstnavatelského vztahu.

Z pohledu státu v těchto případech ale zase nevyhovuje forma standardního subdodavatelského vztahu, který by bylo možné vnímat i jako švarcsytém, což nikdo z nás nechce.

Bavme se tedy o tom, jestli nevytvořit třetí formu, která by byla někde napůl mezi zaměstnavatelským a dodavatelským vztahem a pro všechny by byla nejvýhodnější.

Musíme také řešit pracovní víza a vízovou politiku České republiky. Je třeba, aby byla flexibilnější a volnější pro profese, které se kolem startupů pohybují a většinou v nich působí dobře vzdělaní lidé. Typicky jde o digitální nomády.

Další oblastí jsou daně. Za sebe jednoznačně říkám, že bychom těmto začínajícím firmám, které nám přinesou technologie, měly v tomto ohledu ulevit.

No a konečně musíme vyřešit i přísun kapitálu. I tady se chci inspirovat v zahraničí, například americké penzijní fondy mají možnost investovat do rizikovějšího kapitálu, právě třeba do startupů.

A takovou cestou bych se chtěl v České republice také vydat. Zkrátka chci, abychom našli nástroje, kterými bychom uvolnili kapitál směrem ke startupům.

Český startupový zákon už píšete?

Na úrovni CzechInvestu existuje platforma KRIS, Koordinanční rada pro investory a startupy. Diskutujeme o těchto základních parametrech a o tom, jak by měl český startupový zákon vzniknout.

S ministrem Lukášem Vlčkem bychom ale rádi tuto platformu povýšili na ministerskou a legislativní a začali připravovat základní teze tohoto zákona.

Plně si ale uvědomujeme, že jej nejsme schopni napsat do konce tohoto volebního období. Proto bychom do této práce rádi zapojili opozici, aby nepřišla úplně vniveč a podklady mohla využít příští vládní garnitura. Ta, která přijde po volbách, aniž bych předjímal, kdo to bude.

Český startupový zákon tedy začnete připravovat ještě letos, ale jeho schvalování bude otázkou až další vlády a další sněmovny?

Ano, směřujeme k tomu, že by ten zákon měl být hotový, platný a účinný do konce příštího volebního období.

Je podpora českých startupů pro Starosty jedno z hlavních témat, s nimiž půjdete do voleb?

Je to určitě ta věc, kterou budu do kampaně přinášet já osobně, jako kandidát ze čtvrtého místa v Praze. Je to pro mě velmi důležité téma.

Neustále se bavíme o transformaci hospodářství a geopolitické situaci. A přilákání zahraničních investic, technologií a inovací je to nejzásadnější, co můžeme České republice přinést. Právě startupový zákon a startupy jsou důležitými prvky, které v tom systému mohou pomoci.

Jak tedy přilákat ve větším zahraniční investice do České republiky?

Musíme si říci, co investory brzdí a v čem prohráváme s Polskem, ale mnohdy už i se Slovenskem nebo s ostatními zeměmi východního bloku. V České republice totiž nemáme připravené průmyslové zóny.

Zjednodušili a zprůhlednili jsme proto zákon o investičních pobídkách. Neschvaluje je už vláda, jde o jasný systém, na jehož podmínky se může každý investor podívat.

Založili jsme také Státní investiční a rozvojovou společnost, což je něco jako státní developer. Z hlediska investorů je totiž důležité mít harmonogram výstavby průmyslových zón, které v České republice z řady důvodů tržně vznikat nebudou. Tuhle díru na trhu by měl ale zaplnit stát, a to ideálně v bývalých důlních prostorech.

Inspiruji se také Jihomoravským inovačním centrem, do Brna se povedlo přilákat velké investory a právě startupy se navazují na jejich subdodavatelské řetězce.

To je ideální cesta pro Českou republiku. Naše hospodářská strategie se soustředí zejména na zelené investice a čipy a na investice do těchto oblastí.

Když to shrneme, jak by tedy měla vypadat byznysová budoucnost České republiky?

Jako moderní, čistá ekonomika založená stále na čtyřech odvětvích a okořeněná technologiemi a inovacemi.


Štěpán Hofman

  • Náměstek ministra průmyslu a obchodu

  • V jeho gesci je podpora startupů či přilákání zahraničních investic

  • Dříve byl ředitelem kabinetu ministra průmyslu a obchodu

  • V minulosti byl i ředitelem Hlavní kanceláře a volebním manažerem hnutí STAN

  • Vystudoval politologii na Univerzitě Karlově